اختتامیه همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت عصر سهشنبه هفتم بهمنماه ۹۳ در مرکز همایشهای بین المللی برج میلاد با معرفی برترین نوآوریهای بانکی در چهارمین جشنواره دکتر نوربخش، بهعنوان بخش جنبی هرساله این همایش، پایان یافت.
در ساختار درآمدی بانکها درآمد بهرهای و غیر بهرهای در سطح بینالمللی نسبت یکسانی دارند اما در ایران درآمد غیر بهرهای به دلیل برخی خدمات رایگان یا کمهزینه رقم ناچیزی را شامل میشود.
در بانکداری نوین کنترل هزینهها، ارتقای امنیت، پشتیبانی از نوآوری و چابکی در ارائه سرویسها و کسب و کارهای جدید، تطابق با الزامات قانونی، مدیریت و نظارت متمرکز و ایجاد سهولت برای کاربران و افزایش رضایت مشتریان از مزایای مدیریت مؤثر هویت و دسترسی است.
اگرچه بانکداری الکترونیکی متمرکز طی یک دوره ۲۵ ساله در نظام بانکی جهان تکامل یافته اما فرآیند مذکور از سال ۲۰۰۰ و بهدنبال بهبود و گسترش خدمات ارتباطی، نرم افزاری، سخت افزاری و دسترسی آسانتر به خدمات کامپیوتری شتاب بیشتری یافته است.
به گفته مهندس ترابی Crowd Funding یا تأمین مالی انبوه، قدرت جذب سرمایه بسیار بالایی دارد و در برخی نقاط جهان از اهمیت بسیاری در نظامی مالی آن کشور برخوردار شده است.
چارچوب تعاملپذیری اطلاعات دولتی امکان اتکای دولت به دادههای ذخیره شده در بانک اطلاعاتی و اعتماد کاربران و دولت بهوجود فضای مجازی ایمن را فراهم میکند.
در چهارمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظامهای پرداخت از کتابهای «چالشهای پولی و بانکی اقتصاد ایران: تحلیل وضعیت و توصیههای سیاستی» و «نظامهای پرداخت و بانکداری الکترونیک در ایران» رونمایی شد.
در نشست تخصصی «چشم انداز نظام مالی کشور» بر کوشش در مسیر توسعه بانکداری نوین بر بستر فناوری ارتباطات و اطلاعات برای رشد روزافزون اقتصادی و رفع چالشهای مالی آن تأکید شد.
کارت اعتباری مرابحه میتواند برای خرید تمامی کالاها و خدمات مورد استفاده واقع شود و از این منظر نیازی به ارائه فاکتور صوری توسط مشتری نیست و توسعه عقد مرابحه در شبکه بانکی، چالش فاکتور صوری را از شبکه بانکی حذف خواهد کرد.
تدوین سند استراتژیک مدلهای کسب و کار بانکی، ضرورت بازتعریف مدل کسب و کار بانکی، بررسی و معرفی انواع بانکها و موسسات مالی و اعتباری و در نهایت پیشنهاد طبقهبندی فعالیتهای بانکداری در ایران متناسب با قوانین و مقررات از خروجیهای پروژه مبنا خواهد بود.
به عقیده جان کارلتون کلی اکثر مشتریان بانک علاقهای به تغییر شیوه خود ندارند، بنابراین پشت عنوانی چون خط مشی پنهان میشوند تا مقاومت خود را در برابر تغییر توجیه کنند.